hechtingsproblematiek, sonnevelt, atma, bivt, instituut een, overdracht tegenoverdracht oefeningen, ktno, vbag, batc, viv, opleiding coach, opleiding counsellor, opleiding therapeut, ec studiepunten, aanvullen ec, geaccrediteerd, rbcz

IVE

INSTITUUT VOOR EMPATHIE


Je wilt het beste uit jezelf halen en 
anderen in staat stellen dat ook te doen..........


Opgroeien in een disfunctioneel gezin

...

DISFUNCTIONEEL GEZIN


Familie (ouders, broers en zussen) zijn de mensen waarop je kunt terugvallen in moeilijke tijden. Je weet dat je op ze kunt vertrouwen, en dat ze van je houden, onvoorwaardelijk. Maar wat gebeurt er met mensen die uit een disfunctioneel gezin komen. Wanneer een kind opgroeit in een dergelijk gezin kunnen verwondingen ontstaan, die ernstige gevolgen hebben in het latere leven als volwassene.

Het kind leert verschillende rollen aan te nemen om de liefde van de ouders te krijgen. Deze rollen geven bescherming en/of aanpassing aan de omstandigheden. Er zijn vijf soorten rollen die door kinderen kunnen worden uitgespeeld. De rol die het kind aanneemt is afhankelijk van de persoonlijkheid van het kind en van het type gezin waarin het opgroeit.

De rol die het kind kan aannemen:
  • Het opstandige kind
  • De schuldige
  • De kleine volwassene
  • Het niet-waardevolle kind 
  • De manipulator
Wat zijn de kenmerken van een disfunctioneel gezin:

  1. Het kind kan niet eerlijk zijn en een eigen mening hebben, wanneer het wel eerlijk is krijgt het straf
  2. Ouders zijn onvergeeflijk over de "fouten" van het kind
  3. Ouders willen controle over hun kinderen
  4. Ontkenning het kind als persoon
  5. Zien het kind als een verlengstuk van zichzelf
  6. Wantrouwen het kind (wantrouwen iedereen)
  7. Willen altijd gelijk hebben
  8. Redeneren alle behoeften en verlangens van het kind weg
  9. Geven het kind de schuld van de eigen onvolkomenheden
  10. Praten het kind een schuldgevoel aan
  11. Zien overal problemen, maken het kind angstig
  12. Dreigen met angstig makende straf (zoals het dreigement om het kind weg te doen)
  13. Het gaan nooit over het kind
  14. De ouders zijn jaloezie op het kind (op iedereen)
  15. Stoken mensen tegen elkaar op (ook de eigen kinderen)
  16. Roddelen, praten achter de rug om, zetten eigen kinderen bij anderen in een kwaad daglicht
  17. Willen over vrije tijd van het kind beschikken
  18. Weten wat goed is voor het kind (en voor het volwassen kind)
  19.  Ontkennen eigen onvolkomenheden en gedrag
  20. Projecteren van de eigen schaduwzijde op anderen
  21. Vertellen onwaarheden en gekleurde verhalen, in hun voordeel
  22. Geven fysieke straf en manipuleren
  23. Voor buitenwereld perfecte gezin, achter gesloten deur ander masker
  24. Gebrek aan empathie (ook wel wederkerigheid genoemd)
  25. Zijn emotioneel niet beschikbaar voor het kind
Wanneer het kind een aantal van deze dingen vaak meemaakt, loop het psychische en emotionele schade op en dat uit zich op latere leeftijd in relatie- of werk gerelateerde problemen, in problemen met de gezondheid, in extreem gedrag (waarbij gevaar dreigt), in verslavingsproblemen en/of in eetproblemen.


Share by: